JUSTYNA
Czy baner reklamowy kojarzy nam się pozytywnie? Czy za sprawą podejmowanych w wielu miejscach uchwał krajobrazowych nie jest przypadkiem łączony już wyłącznie z wizualnym zaburzeniem przestrzeni publicznej, a wręcz z zaśmiecaniem jej? Każdy z nas pewnie stawia sobie to pytanie, stając przed wyborem odpowiedniej formy reklamy zewnętrznej. Postaramy się pokazać, że w banery ciągle warto inwestować.
Kiedy decydujesz się na zakup baneru reklamowego, możesz wybierać spośród kilku opcji nie tylko samego materiału, ale także jego lokalizacji. I to właśnie od tego powinieneś wyjść, jeśli w ogóle zastanawiasz się nad taką formą promocji i reklamy zewnętrznej.
Najpopularniejsze i najbardziej znane banery reklamowe na wolnostojących słupach to reklamy drukowane na papierze blueback. Każdy taki wydruk tworzy się w częściach, aby odpowiednio przyklejone na nośniku stworzyły spójną całość. Te banery kojarzone są najczęściej z przydrożną reklamą.
Jest jednak cała masa innego rodzaju banerów, które drukowane są na siatkach czy specjalnych foliach. Te z kolei najczęściej umieszcza się w specjalnych ramach przygotowanych na fasadach budynków oraz np. na płotach. Do takiego mocowania przydaje się oczkowanie w materiale, na którym drukujemy projekt. Stąd właśnie bardzo istotne jest wcześniejsze zaplanowanie, w jakich miejscach i na jakich mocowaniach będziemy umieszczać nasz przekaz. Według tego bowiem należy dobrać nie tyle sam format, ile nawet rodzaj podłoża baneru.
Dużym wyzwaniem dla branży stała się możliwość umieszczania swoich banerów online. Koszty wykonania takiego banera mogą zostać zniwelowane do zera, jeśli jesteśmy biegli w grafice komputerowej. W przypadku reklamy drukowanej nawet nie płacąc za projekt, musimy zapłacić za usługę wydruku.
Dodatkowo w czasach, gdy wiele firm decyduje się na pracę hybrydową zamiast biurowej, przemieszczanie się po internecie staje się bardzo popularne, więc rośnie prawdopodobieństwo dotarcia do klienta. Targetowanie reklamy internetowej w postaci banerów również jest łatwiejsze, gdyż mamy do dyspozycji zagregowane bazy danych, np. Google. Algorytm Google wyświetli reklamę według precyzyjnie dobranych ustawień, a do tego ciągle się uczy. Możliwe jest dużo lepsze dopasowanie grupy docelowej niż w świecie rzeczywistym. Nigdy nie będziemy wiedzieć tyle o przechodniach czy przejeżdżających kierowcach, ile wiemy o odwiedzających daną witrynę internetową.
Baner zewnętrzny nie odchodzi jednak całkiem do lamusa. Ciągle świetnie sprawdza się np. w ogólnopolskich, szeroko zakrojonych kampaniach powiązanych z budowaniem świadomości marki. Do tego jest świetnym nośnikiem informacji w lokalnym środowisku. Łatwiej nam dostrzec dobrą piekarnię, lokalny sklep odzieżowy czy drukarnię, jeśli ta zastosuje w swojej miejscowości banery. W XXI wieku musimy być świadomi, że działania online należy łączyć z reklamą zewnętrzną tak, aby dotrzeć do jak największej grupy odbiorców. Banery mogą utrwalić naszą markę w świadomości ludzkiej skuteczniej niż irytujące śledzące nas reklamy online. Mają za to zdecydowanie gorzej mierzalną skuteczność podniesienia sprzedaży.
Druk banerów reklamowych może również być tematem kontrowersyjnym. Drukując kolejne materiały reklamowe, powinniśmy pamiętać o skończonych zasobach naszej planety. Dlatego wybierając miejsce, w którym chcemy dokonać wydruku banerów zewnętrznych, stawiajmy na drukarnię ekologiczną i szanującą środowisko. Ważne są nie tylko materiały ,na jakich drukujemy, ale także skład i pochodzenie tuszu. Zwróćmy uwagę, czy drukarnia stosuje zasady recyklingu oraz jakie certyfikaty posiada. To pomoże nam podjąć świadomą i dobrą dla środowiska decyzję.
Wydruk banerów wykonuje się na różnych podłożach – papierze, siatce mesh czy podłożu frontlight. Doboru powinniśmy dokonać w zależności od miejsca, gdzie chcemy zamontować nasz baner. Siatka świetnie nada się na ogrodzenie czy fasadę budynku, bo przepuści światło. Natomiast papieru czy frontlight używać należy już tylko w specjalnie przygotowanych ekspozycjach.
Podsumowując – warto zauważyć, że pomimo rozwoju marketingu w świecie cyfrowym, nie wolno nam zapominać o stosowaniu metod reklamy zewnętrznej. Są one doskonałym uzupełnieniem działań online. Mogą nieść dodatkową korzyść dla odbiorcy, szerzyć odpowiedni PR, bądź też łączyć nas z online’em, np. poprzez prezentację kodu QR. Warto też dodać, że planując publikację baneru zewnętrznego, powinniśmy mieć na uwadze lokalne uwarunkowania, w tym np. respektować uchwały krajobrazowe. Dzięki temu nasz przekaz będzie dodatkowo traktowany przychylniej i z poszanowaniem.