Drukując kolorowe materiały, zarówno w domu, jak i profesjonalnej drukarni możesz zauważyć różnice pomiędzy projektem na komputerze a tym, co wyświetla ekran komputera. Skąd się biorą różnice w wyświetlanych barwach? Czy jest to wada niskiej jakości druku? Nic bardziej mylnego – poniżej przedstawiamy trzy główne powody różnic.
Ekran wykorzystuje paletę RGB, która opiera się na 3 kolorach, natomiast w druku używa się palety CMYK składającej się z 4 kolorów. Pomiędzy nimi występuje wiele różnic. Przede wszystkim RGB pozwala uzyskać większą ilość barw, na ekranie komputera można uzyskać kolory znacznie bardziej jaskrawe i żywe. Dlatego przed drukiem należy zmienić wykorzystywana paletę barw w projekcie graficznym na CMYK. Dzięki temu jeszcze przed wydrukiem zobaczysz, jak będzie wyglądał projekt (chociaż ten widok także może nie oddawać całkowicie ostatecznego efektu, o czym więcej przeczytasz później). A jeszcze lepsze rezultaty uzyskasz, od początku pracując na projekcie z paletą barw CMYK.
Rodzaj oraz ustawienia monitora mogą mieć ogromny wpływ na wyświetlanie kolorów. W codziennej pracy nie zwracamy uwagi na to, że np. barwy na monitorze są lekko żółte, zielone, niebieskie itd. Natomiast projektując obraz na źle skalibrowanym monitorze, te różnice znajdą odzwierciedlenie w druku.
Profesjonalni graficy korzystają ze specjalistycznych rozwiązań — wysokiej klasy monitorów, a także urządzeń do profesjonalnej kalibracji. Taki sprzęt jest drogi, dlatego nie ma potrzeby kupowania go do okazjonalnych zastosowań.
Jak w takim razie uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki podczas druku? Opcji jest kilka. Po pierwsze wykonać druk testowy w niewielkim nakładzie — doskonale się to sprawdzi zwłaszcza przy mniejszych projektach jak ulotki.
Drugą opcją jest skorzystanie z usług profesjonalnego grafika, który przygotuje projekt dostosowany do druku. Idealnie, gdybyś mógł spotkać się z takim grafikiem, żeby na żywo zobaczyć wykonany przez niego projekt.
Kolejną kwestią, która wpływa na wyświetlane kolory, jest rodzaj i jakość papieru. Przykładowo papier kredowy, który często jest wykorzystywany w materiałach reklamowych, ma lekko żółty odcień, co z kolei ma wpływ na uzyskane barwy — będą one trochę cieplejsze.