Jak przygotować plakat do druku?

Przygotowanie plików do druku to istotna procedura, której trzeba dopełnić, aby efekt wydruku zgadzał się z naszymi wymaganiami i oczekiwaniami. Dotyczy to także plakatu. Korzystając z usług drukarni, możemy sami przygotować pliki, ale możemy również skorzystać z pomocy doświadczonych grafików.

Plakaty reklamowe czy informacyjne?

Co w ogóle możesz umieścić na plakacie? Właściwie wszystko, odpowiedz sobie tylko na pytanie, co chcesz uzyskać po rozwieszeniu swoich plakatów. Aby zadbać o identyfikację wizualną materiałów drukowanych, zwykle poleca się stosować w widocznym miejscu logo i kolorystykę firmową. W przypadku plakatów również ma to zastosowanie, przede wszystkim, jeśli głównym tematem przekazu jest jakieś osiągnięcie naszej firmy, rozkład zajęć szkoły, czy wydarzenie przez tę firmę organizowane.

Plakat może pełnić różne funkcje: zareklamować event, podsumować osiągnięcia, wskazywać drogę w jakiś miejscu, czy prezentować menu lub rozkład zajęć, a nawet listę gości. Decydując się na plakat, musimy przede wszystkim zdecydować, czy chcemy po prostu poinformować o czymś, czy też dodatkowo zareklamować np. nową usługę albo nadchodzące wydarzenia.

Informacja to np. prezentacja istniejącej oferty usług lub towarów, prezentacja listy gości na wydarzeniu (np. usadzenie przy stołach), wylistowanie zajęć, treningów lub wydarzeń. Reklama natomiast stara się nam jeszcze coś dodatkowo sprzedać – np. nawołuje na konkretny koncert czy wydarzenie, prezentuje ceny przy produktach/usługach w widoczny sposób (nie w formie prostej listy, a dużą czcionką np. w chmurkach komiksowych). Projektując plakat reklamowy, musisz więc zastanowić się, jak dobrze uwidocznić go z daleka. Czym podkreślić najważniejsze treści, jak dużej czcionki użyć. Czy dodać zdjęcia? W jaki sposób? Na tym etapie polecamy konsultacje z profesjonalnym grafikiem. Jeśli nie masz go w firmie, Drukarnia Malina oferuje pomoc dla swoich klientów, a także dodatkowo płatne projekty graficzne.

Zaplanuj plakaty do druku

Zanim przystąpisz do zamówienia materiałów drukowanych dla swojej marki, przygotuj plan działania. Pracując nad projektem, pamiętaj o parametrach, które wyjaśniamy w makiecie i instrukcji dostępnej przy każdym naszym produkcie:

  • format netto – główne pole, na którym planujemy całość grafiki, wszystkie treści i zdjęcia;
  • format brutto – trochę większe od netto, obszar projektu musi dotykać linii brutto;
  • margines – obszar, w którym powinniśmy zastosować już samo tło, ramkę. Treść i zdjęcia nie powinny sięgać poza margines; 
  • spad – ten obszar po wydrukowaniu jest odcinany od produktu, nie umieszczaj na nim elementów projektu;

Mamy nadzieję, że ten krótki poradnik, wraz z naszymi makietami, pomoże Ci odpowiednio przygotować swoje plakaty do druku. Dobre przygotowanie ma znaczący wpływ na całość przekazu, nikt nie chciałby, aby zdanie zostało urwane w połowie, lub zdjęcie zniknęło z plakatu po jego wydruku. W razie jakichkolwiek pytań zespół drukarni internetowej zawsze służy pomocą.

Do całości projektu oczywiście należy też odpowiednio przemyśleć samą kolorystykę (pamiętając, że kolory na ekranie wychodzą w druku zawsze nieco inaczej). Ważne jest też dopasowanie odpowiedniej wielkości napisów i grafik. Dbałość o czytelność i dobrą jakość wykonania, na odpowiednim papierze, zaprocentuje w odbiorze plakatu.

Tanie plakaty – zwróć uwagę na stosunek ceny do jakości

Oczywistym jest, że kupując materiały reklamowe, zwracamy uwagę na cenę w nie mniejszym stopniu, niż kupując nowe buty czy ulubione smakołyki. Szczególnie widoczne jest to w dobie inflacji i kryzysu spowodowanego ostatnimi wydarzeniami na świecie. Jednak powszechnie znana jest też prawda, że tanio nie zawsze znaczy dobrze. A jeśli w naszych materiałach reklamowych pozwolimy sobie na uchybienia, może to rzutować na odbiór firmy czy marki, a co za tym idzie, zniechęcać potencjalnych klientów do skorzystania z oferty. 

Wybierając więc najtańszą ofertę plakatów reklamowych lub informacyjnych, zwróć uwagę na kilka szczegółów:

  • opinie o firmie, w której chcesz złożyć zamówienie. Przyjrzyj się, czy są one autentyczne (np. czy nie wystawiono nagle jednego dnia 30 opinii, lub czy profil osoby wystawiającej komentował coś gdzieś jeszcze w innym miejscu w sieci);
  • jakość wykonywanych produktów – na jakich maszynach wykonuje się wydruki, jakie są dostępne rodzaje papieru i możliwe uszlachetnienia;
  • nakłady – dobrze przelicz dostępne możliwości. Co z tego, że w jednej drukarni online możesz mieć 2000 plakatów za niską cenę od sztuki, skoro tak naprawdę potrzebne ci tylko 1000? 

Po przeanalizowaniu powyższych parametrów powinieneś być w stanie dobrać najlepszą dla siebie, najtańszą drukarnię, która jednocześnie nie uchybi jakości i terminowo dostarczy towar.

Napisane przez: Justyna

Dodaj komentarz