JUSTYNA
Ulotki to jeden z najstarszych środków promocji i przekazu – zarówno informacyjnego, jak i marketingowego. Na początku występowały w formie pojedynczych niewielkich świstków papieru. Z czasem zaczęto drukować je na coraz to bardziej wyszukanych i eleganckich rodzajach papieru, a także wykonywać w formie składanej i szytej. Przypominały wtedy niewielkie katalogi czy gazetki produktowe.
Papier jest uniwersalnym medium do tworzenia różnorakiego przekazu – zarówno pisemnego, jak i wizualnego. Od początku jego wynalezienia stał się nośnikiem informacji. Wraz z rozwojem druku przekaz tworzony na papierze można było nadawać w formie masowej i uniwersalizować. Zaczęto również bawić się jego formą. Tak powstały różnorodne materiały informacyjne, PRowe i marketingowe. W tym między innymi takie jak plakaty, wizytówki, gazetki promocyjne czy katalogi.
Spośród tych form ulotki zdają się najbardziej kompaktową i uniwersalną. Można na nich zmieścić zarówno grafikę, jak i treść, a całość skomponować w odpowiedni sposób, tak aby niosły informację, reklamę lub budowały wizerunek. Ulotka może być mini menu pizzerii osiedlowej, która dostarcza wyroby do domów klientów. Może być kartą z kodem promocyjnym lokalnego salonu kosmetycznego, ale także karnetem na siłownie, czy przedstawiać ofertę szkoły policealnej. Wykorzystanie papieru należy też przeprowadzać w sposób przemyślany – nikt nie chce być oskarżony o niedbałość, marnowanie surowców czy szkodzenie środowisku i naszej planecie. Dlatego decydując się na ulotki, wykonaj odpowiedni research wśród swoich odbiorców i grupy docelowej, do jakiej zamierzasz trafić. Następnie wybierz profesjonalne rozwiązania, którym nieobce są eko standardy.
Dodatkowo drukowane formy promocji ciągle jeszcze docierają do odbiorców, których w inny sposób nie można by wyłowić. W sobie ogólnego szumu informacyjnego istnieją ludzie, chcący odciąć się od zdobyczy nowych technologii i dotarcie do nich tradycyjnym kanałem promocji drukowanej może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Niezależnie, czy na miejsce wykonania ulotki wybierzesz drukarnię tradycyjną, czy zrobi to dla Ciebie drukarnia online, zanim przystąpisz do wykonania swojego projektu przemyśl dobrze jaki jest cel wykonania i jaki miałby być efekt druku.
Inaczej będziesz prezentował ofertę liceum dla dorosłych, inaczej menu nowej osiedlowej restauracji lub baru, a jeszcze inaczej zachęcisz do odwiedzin hotelu. Nie ma branży, w której ulotki byłyby nieprzydatne, wszystko opiera się o odpowiedni format i kreację.
Formaty ulotek można wybrać spośród kilka. Przede wszystkim zastanów się, czy chcesz postawić na ulotki składane, czy też zwykłe, dwustronne. Te pierwsze występują w formie poziomej i pionowej – wybrać można format A3, A4, A5 oraz A6, a także DL czy kwadrat o boku 120 lub 200mm. Ostatecznie przyjmują formę harmonijki. Pojedyncze ulotki można wydrukować w formacie A3, A4, A5, A6, DL oraz w kwadracie o boku 120, 150 lub 200mm.
Wybierając format ulotki, musisz wziąć pod uwagę całość kompozycji. Najpierw przemyśl, jak dużo informacji masz do przekazania. Im więcej treści, tym ważniejsza jest powierzchnia użytkowa ulotki. Jeśli chcesz podać dużo szczegółów czy opisów, skorzystaj z formatu składanego. Dzięki niemu nie zasypiesz odbiorcy wszelkimi informacjami od razu, a będziesz je dozował. Odpowiednio rozplanujesz ich kolejność i zadbasz i wyważoną grafikę. Ulotka jednostronna nadaje się lepiej do krótkich, konkretnych przekazów.
Jak wspomniano powyżej – nie ma branży, dla której ulotki okazałyby się nietrafione. Z ich pomocą tworzymy oferty specjalne, menu, rozdajemy kody rabatowe, informujemy o rozkładzie zajęć na siłowni czy w szkole. Na dobrze zaprojektowanej ulotce przede wszystkim powinniśmy się trzymać identyfikacji wizualnej swojej marki. Zadbajmy o obecność logotypu lub całego logo, wyeksponujmy nazwę oraz cel powstania ulotki. Odbiorca musi wiedzieć, co ma z nią zrobić, aby uzyskać korzyść. Materiały drukowane na ulotkach można podzielić na czysto informacyjne (np. menu, rozkład zajęć) oraz takie, które prócz informacji podają jakąś korzyść (kod rabatowy, sposób uzyskania jakiegoś bonusowego dostępu, pakiet gratisów na targach branżowych i inne).
Biorąc pod uwagę strategię swojej marki, przemyśl, jaki jest cel druku ulotek. Każde działanie marketingowe musi być nastawione na uzyskaniu konkretnego celu – zwiększenie popularności i świadomości marki, napędzanie sprzedaży czy promocja nowości. Ulotka będzie odtąd trochę jak twoja wizytówka. Ostatecznie w dzisiejszym świecie bardzo ważne jest również bycie eko, a to oznacza, że nie można pozwolić, aby nasze ulotki kojarzyły się komuś ze zmarnowaniem papieru. Należy je dobrze dopracować.
Ulotki drukowane mogą wydawać się symbolem poprzedniej epoki, ale nic bardziej mylnego. Jak wszystko, ulotki przeszły też swoją rewolucję. Jeśli postawisz na nowoczesny design, konkretną informację i korzyść, a także wysokiej jakości wykonanie, nikt nie zarzuci ci przestarzałego marketingu.